Outbackista Solterraan

– Ero ei ollut niin suuri kuin luulin

All The Way tapasi Lassen, 75, joka heiluttaa golfmailaa yhtä varmasti kuin käsittelee uutta Subaru Solterraansa. Ajettuaan vuosikaudet diesel- ja bensakäyttöisiä autoja Lasse on nyt siirtynyt sähköautoilun maailmaan. Lähdemme hänen kanssaan golfkentälle ottamaan selvää, mitä mieltä hän on uudesta autovalinnastaan.

TEKSTI & KUVAT: MATHIAS ARNHAM
MARRASKUU 2024

Utuinen auringonvalo saa ilman väreilemään golfkentän yllä, ja 17 kilon kameralaukusta huolimatta askeleeni nurmella on kevyt. Kesäpäivänä Stenungsundin golfklubin ympäristö on kauneimmillaan.

Hieman kauempana kentän suuntaan tähyilee täyteen golfvarustukseen pukeutunut mies. Lasse hymyilee ja ojentaa kätensä: – Olosuhteet ovat täydelliset kierrokselle, hän sanoo ja osoittaa viheriötä, jonka lippu heiluu laiskasti kevyessä tuulenvireessä.

Lasse on ollut uskollinen Subaru-kuski jo yli kymmenen vuotta, ja hän on ehtinyt omistaa useita Subarun autoja. Vastikään hän on siirtynyt bensiinistä sähköön uuden Subaru Solterransa myötä. Mutta mitä tämä urheiluhullu golfharrastaja muutoksesta todella ajattelee, ja miten siirtymä bensapumpusta latausasemaan on sujunut?

Olet aikaisemmin omistanut useita Subaru-autoja ja valitsit myös nyt uuden Solterran – miksi?

– Subaru on aina ollut minulle itsestään selvä valinta, ja vuosien varrella olen omistanut useita eri malleja, muun muassa Outbackin ja XV:n. Olen aina arvostanut Subarun luotettavuutta ja käytännön ominaisuuksia, erityisesti nelivetoa. Subarut ovat autoja, jotka toimivat reistailematta.

 Kun kuulin Subarun lanseeraavan ensimmäisen sähköautonsa Solterran, kiinnostukseni heräsi välittömästi. Pidän uusien asioiden kokeilemisesta ja ajattelin, että ehkä olisi aika antaa sähköautoille mahdollisuus, Lasse sanoo ja valikoi mailan golfbägistään.

Mikä on mielestäsi suurin ero bensakäyttöisen ja sähköauton välillä?

 – Suurimmat erot ovat äänettömyydessä ja kiihtyvyydessä. Sähköauto reagoi uskomattoman nopeasti, kun kaasua painetaan. On mieletön tunne, kun auto liukuu eteenpäin äänettömästi, ilman moottorin ääntä. Aluksi äänettömyys tuntui hieman oudolta, mutta pian aloin nauttia siitä, että matkustamo on hiljainen. Luonnollisesti myös lataaminen tuo arkeen uusia sävyjä, Lasse mainitsee ja heilauttaa mailaansa muutaman kerran harjoituksen vuoksi.

Miten auton lataaminen on vaikuttanut autoiluun – oletko koskaan ollut huolissasi siitä, että akku loppuu kesken matkan?

– Ensimmäisen Solterra-mallin kohdalla lataamiseen totutteleminen oli hieman haastavaa. Minulla ei esimerkiksi ole latausasemaa mökilläni Skånessa, vaan kuvittelin pärjääväni golfklubien latauspisteillä ja julkisilla latausasemilla. Lataaminen kesti kuitenkin liian kauan. Sitten lanseerattiin uusi malli, jossa oli kolmivaihelataus, ja sen myötä lataaminen helpottui merkittävästi. Ajomatkalla mökille pysähdyn yleensä kerran teholatausasemalle. Lataaminen kestää noin kaksikymmentä minuuttia, eli kahvikupillisen verran.

Pidemmät reissut esimerkiksi Saksaan vaativat hieman etukäteissuunnittelua. Ajan Malmöhön ja lataan auton hotellissa ennen jatkamista etelämmäksi. Tähän asti se on toiminut hyvin, mutta silloin on tiedettävä, missä autoa voi ladata seuraavan kerran. En ole koskaan kärsinyt latausahdistuksesta, vaikka akku onkin joskus ollut lähes tyhjä päästessäni latausasemalle. Luotan tekniikkaan.

Mitä muutoksia Subaru Solterraan on nyt tehty verrattuna aiempiin malleihin?

– Aikaisempiin Subaru-malleihin verrattuna Solterra tarjoaa uudenlaisen kokemuksen. Ero näkyy ja tuntuu erityisesti edistyksellisessä tekniikassa. Subarun vahvuus eli neliveto toimii juuri niin kuin pitääkin, ja siihen on rauhoittavaa voida luottaa. Poikkeuksellisen Solterrasta tekee kuitenkin sen vääntö. Solterra reagoi uskomattoman nopeasti. Pelkkä kevyt polkimen painallus saa auton lähtemään liikkeelle vaikuttavalla voimalla. Nautin tunteesta, että auto kiihdyttää tarvittaessa nopeasti, Lasse sanoo ja lyö pallon viheriölle.

Lähestyessämme viheriötä Lasse on selvästi omassa elementissään. Hän asettuu pallon kohdalle ja arvioi etäisyyden reikään. Hän tekee putterilla ensin muutaman ilmalyönnin ja lähettää sitten pallon liukumaan vaivattomasti nurmen yli suoraan reikään. – Ei se voima, vaan se tekniikka, hän sanoo ja hymyilee.

Lasse kertoo aina olleensa kiinnostunut sekä ihmisistä että tekniikasta. Työ energiateollisuuden käyttöinsinöörinä vei hänet kahdeksi vuodeksi Saudi-Arabiaan asti. Lopulta Lasse kuitenkin asettui Stenungsundiin, jossa asuu edelleen vaimonsa kanssa. Varsinainen golfinnostus syttyi, kun Lasse sai lapsiltaan 50-vuotislahjaksi golfklubin jäsenyyden. Harrastus ei keskeydy edes kylmimpien säiden ajaksi.

Mikä on salaisuutesi hyvään swingiin jopa pakkassäässä?

– Golfista on tullut minulle elämäntapa, ja olen klubilla pelaamassa lähes aina, satoi tai paistoi. Meitä on 15–20 säänkestävää pelaajaa, ja kokoonnumme maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin. Meitä ei pieni tuuli tai kylmä hetkauta, vaan pelaamme ympäri vuoden. Yhdessäolo on hauskaa, ja joillekin meistä se on kenties ainoa syy lähteä ulos liikkumaan. Kokonaiseen golfkierrokseen sisältyy kymmenen kilometriä kävelyä, ja mailaa heilutellessa koko keho saa liikettä. Kentällä vietetty päivä on aina hyvä päivä, Lasse tiivistää ja vilkaisee puhelintaan.

Miten sähköautoilu sujuu kylmään vuodenaikaan?

Se vaatii hieman enemmän suunnittelua, sillä pakkassää voi pienentää auton toimintamatkaa. Se ei kuitenkaan aiheuta ongelmia, kunhan se otetaan huomioon ja latauspysähdykset suunnitellaan huolellisesti. Lisäksi Solterran neliveto on todella luotettava, joten ajaminen tuntuu turvalliselta myös liukkailla tai lumisilla teillä. Latausasemat ovat yleistyneet, ja olen aina onnistunut löytämään sellaisen tarvittaessa. Minusta sähköautoilu sujuu hyvin myös talvella.

Huomasin, että käytit puhelimellasi Subaru-sovellusta. Mihin sitä käytetään?

– Subaru Care -sovellus on todella näppärä. Käytän sitä latauksen seurantaan reaaliajassa, jolloin voin suunnitella ajomatkani paremmin. Sovellus myös kertoo, kuinka pitkälle nykyisellä lataustasolla voi ajaa. Olen siis jatkuvasti ajan tasalla autostani, vaikka en istuisikaan ratin takana. Sovellus näyttää myös muita tärkeitä tietoja, ja sen kautta voin tarvittaessa avata tai lukita auton sekä käynnistää lämmityksen tai ilmastoinnin, Lasse kertoo.

Lasse kertoo lisää auton teknisistä ominaisuuksista ja myöntää, että aluksi autossa oli paljon opittavaa. Modernien sisätilojen ansiosta auton ajaminen on kuitenkin myös todella hauskaa. Solterran teknisistä ominaisuuksista Lasse arvostaa erityisesti digitaalista taustapeiliä, joka antaa selkeän kuvan siitä, mitä auton takana tapahtuu. Myös kulmikas ohjauspyörä oli Lasselle positiivinen yllätys, sillä se on mukava käyttää ja parantaa hallinnan tunnetta erityisesti mutkissa.

– Koko kuljettajan ympäristö on päivitetty moderneilla yksityiskohdilla, joista todella pidän. Suuri näyttö sopii täydellisesti navigointiin. Ratin taakse istuminen on hieman kuin istahtaisi lentokoneen ohjaamoon, Lasse nauraa.

Viimeinen kysymys: onko Subaru Solterrassa sama tuttu Subaru-tunne?

 – Ehdottomasti. Subaru Solterra edustaa samaa luotettavuutta ja turvallisuutta kuin aikaisemmatkin Subarut. Leveä akseliväli. Suuri tavaratila, johon mahtuu kaikki, mitä golfharrastaja tarvitsee.

Neliveto on yhtä vakaa kuin aikaisemmin, ja tekniikan kehittyminen on vain vahvistanut Subarun ajotuntumaa. Subarun ydin on yksinkertaisesti puettu uuteen, nykyaikaisempaan asuun, Lasse tiivistää hymyillen.