location car search folder print add-compare-btn icon-blank-sheet icon-sheet icon-compare icon-columns icon-wheel icon-wheel two icon-shield icon-insurance icon-service icon-funding icon-newsletter

UUTISET!

Subaru ja Toyota kehittävät nelivetoisen SUV-kokoluokan sähköauton yhdessä

Subaru BEV.jpg

 

Subaru Corporation (Subaru) ja Toyota Motor Corporation (Toyota) ilmoittivat merkittävästä yhteistyöstä, jonka tuloksena japanilaisautonvalmistajat suunniteltavat yhdessä uuden nelivetoisen sähköauton vielä kehitteillä olevalle uudelle BEV-perusrakenteelle. Yhdistämällä molempien autonvalmistajien erikoisosaamiset, Subaru ja Toyota haluavat tuoda markkinoille uudenlaisen ja houkuttelevan sähköautomallin.

Subaru ja Toyota solmivat yhteistyösopimuksen vuonna 2005, jonka jälkeen yhtiöt ovat syventäneet yhteistyötään muun muassa tuotannossa ja myynnissä sekä esitelleet omien tuotemerkkiensä alla muun muassa Subaru BRZ ja Toyota 86 -urheiluautomallin. Subarun Yhdysvalloissa myytävä Crosstrek Hybridi -automalli perustuu myös Toyotan kehittämään plug-in -lataustekniikkaan.

Yhteistyön avulla molemmat autonvalmistajat valmistautuvat autoteollisuuden lähitulevaisuuden suuriin haasteisiin. Yhtiöt tutkivat ja etsivät vastauksia yhdessä muun muassa autonomisen ajamisen haasteisiin, jakamalla sähköistettyyn voimansiirtoon liittyvää tutkimustietoa keskenään. Ajoneuvojen sähköistymisen odotetaan tuovan runsaasti uusia haasteita jo lähitulevaisuudessa, joihin japanilaisvalmistajat nyt yhteistyössä varautuvat.

Subaru ja Toyota uskovat, että automarkkinoiden uusiin tarpeisiin ja haasteisiin tulee vastata mahdollisimman nopeasti. Molemmat yhtiöt nopeuttavat tuotantojaan yhdistämällä teknologioitaan. Uusi BEV-perusrakenne kehitetään siten, että se on sovellettavissa useisiin eri ajoneuvotyyppeihin, mukaan lukien C- ja D-segmenttiluokkien sedan- ja SUV -automallit.

Sopimuksen myötä Subaru siirtää nykyiset BEV-kehitysresurssit kokonaisuudessaan uuteen yhteistyöprojektiin. Subarun uusi nelivetoinen sähköauto aiotaan tuoda samanaikaisesti globaalisti myyntiin ympäri maailmaa.