location car search folder print add-compare-btn icon-blank-sheet icon-sheet icon-compare icon-columns icon-wheel icon-chield

TURVALLISUUS

PASSIIVINEN TURVALLISUUS

Turvakehikko

Matkustamoa suojaa törmäystilanteessa auton koria vahvistava katon ja sivupalkkien kautta lattiaan ulottuva turvakehikko. Näin törmäysenergiaa pystytään hajauttamaan ja siirtämään pois autossa matkustavista. Vaikka kori on erittäin vääntöjäykkä, korin paino on silti alhainen.

Turvakehikko

Istuimet, turvavyöt ja SRS-turvatyynyt

Kaikissa Forester-malleissa on vakiovarusteena edessä SRSturvatyynyt*, SRS-sivuturvatyynyt*, SRS-turvaverhot* ja SRS*- polviturvatyyny. Etuistuinten korkeussäädettävissä turvavöissä on esikiristimet ja voimanrajoittimet. Esikiristin kiristää turvavyön törmäystilanteessa ja pitää matkustajan turvallisesti kiinni istuimessa, ja voimanrajoittimet vaimentavat rintakehään kohdistuvaa turvavyön aiheuttamaa painetta. Takaa tapahtuvien törmäysten varalta etuistuimissa on vankka runko, aktiiviset niskatuet sekä mm. törmäysenergiaa vaimentava selkänojan rakenne, jotka kaikki estävät niskavammojen syntymistä.

Jalankulkijoiden turvallisuus

Foresterin suunnittelussa on huomioitu myös jalankulkijoiden turvallisuus. Konepellin ja moottorin välissä oleva tyhjä tila vaimentaa tehokkaasti törmäyksen voimaa. Foresterissa on lisäksi törmäystä vaimentava etupuskuri ja törmäystilanteessa joustavat tuulilasinpyyhkimet.

Törmäyksessä siirtyvä moottori

Jokaisessa Subarussa on myös aivan uudenlaisia turvallisuusratkaisuja. Suorassa keulatörmäyksessä Subarun moottori ja vaihteisto vaimentavat törmäysenergiaa painuen hallitusti lattian alle sen sijaan, että ne työntyisivät matkustamoon.

Törmäyksessä siirtyvä moottori

PÄÄMÄÄRÄNÄ TURVALLISUUS

Näkyvyys

Foresterin luokan paras näkyvyys sekä eteen, että taaksepäin auttaa pitämään kuljettajan luottavaisena ja ajan tasalla haasteista kapeilla teillä ja ahtaissa paikoissa. Hyvin sijoiteltujen A-pilarien ja integroitujen sivuikkunoiden ansiosta pimeät kulmat ovat mahdollisimman pienet. Sivupeilien sijoittelu oviin tekee näkökentästä huomattavan avoimen.

Näkyvyys

Jarrujärjestelmä

Vakiovarusteena olevissa kaikkien pyörien levyjarruissa on kevyet alumiinista valmistetut jarrusatulat. Jarrutustuntuma on vahva ja vakuuttava. Lukkiutumattomissa ABS-jarruissa on elektroninen jarruvoimanjako, joka tasaa jarrutuksen tehon tarpeen mukaan etu- ja takajarrujen kesken. Foresterin hätäjarrutehostin tehostaa äkkijarrutusta ja kaasu- ja jarrupolkimen yhtä aikaa painaminen ei aiheuta auton kiihdytystä. Subarun mäkilähtöavustin estää autoa vierimästä alamäkeen ja auttaa lähdettäessä liikkeelle mäestä, jonka jyrkkyys on vähintään viisi astetta. DIT-malleissa on lisäksi edessä suuremmat 17-tuumaiset jäähdytetyt jarrulevyt ja takana 16-tuumaiset jäähdytetyt jarrulevyt. Nämä parantavat entisestään yleistä ajotuntumaa erilaisilla pinnoilla.

Vehicle Dynamics Control -ajonvakautusjärjestelmä

Vakiovarusteena kaikissa Forester-malleissa oleva Vehicle Dynamics Control (VDC) -ajonvakautusjärjestelmä varmistaa useiden antureiden avulla, että auto käyttäytyy kuljettajan käskyjen mukaisesti. Tiukassa mutkassa tai väistötilanteessa ajonhallintajärjestelmä säätää nelivedon voimanjakoa, moottorin tehoa ja jokaisen pyörän jarrutusta, avustaen näin kuljettajaa pitämään auton halutussa suunnassa.

ajonvakautusjärjestelmä

*SRS: Supplemental Restraint System. Toimii yhdessä turvavöiden kanssa.