location car search folder print add-compare-btn icon-blank-sheet icon-sheet icon-compare icon-columns icon-wheel icon-wheel two icon-shield

uutiset

 

Autonvalmistaja Subaru saavutti tänään historiallisen virstanpylvään: yhtiön tuotantolinjoilta on valmistunut kaikkiaan 15 miljoonaa AWD-nelivetoa.

Subaru ryhtyi vuonna 1972 ensimmäisenä autonvalmistajana maailmassa valmistamaan sarjatuotannossa nelivetoisia henkilöautoja. Ensimmäinen nelivetomalli oli vuoden 1972 syyskuussa valmistunut Subaru Leone, jonka jälkeen 15 miljoonan nelivetovoimansiirron väliin mahtuu yli 40 vuotta intensiivistä kehitystyötä, jonka ansiosta tämän päivän Subarussa yhdistyvät poikkeuksellisella tavalla ajomukavuus, urheilullisuus ja maastokyky.

Subarun neliveto on suunniteltu niin, että se hyödyntää parhaalla mahdollisella tavalla nelivetojärjestelmän vakauden ja pitokyvyn. Moottori ja voimansiirto ovat symmetrisesti suorassa linjassa toisiinsa nähden, joten voima ohjautuu tasaisesti suoraan jokaiselle neljälle pyörälle.

Matala painopiste takaa erinomaisen pidon. Nelivetojärjestelmä helpottaa ajettavuutta, ja Subaru on ainutlaatuisen vakaa kaikissa tilanteissa, myös kaarteissa.

Maksimaalista pitoa

Mitä tiukemmin renkaat pysyvät tiessä, sitä paremmin auto pysyy hallinnassa. Moottorin teho johdetaan neljälle pyörälle niin, että auton eteneminen on kaikissa olosuhteissa varmaa.

Huonolla säällä tai reagoitaessa äkilliseen tilanteeseen symmetrinen ja tasapainoinen voimansiirto antaa vakautta, ketteryyttä ja pitoa, jotka auttavat pitämään auton hallinnassa.

Subarun huippuominaisuudet täydentyvät Subaru Dynamic Chassis Control Concept -järjestelmällä (DC3). Korin aiempaa lujempi terässeos parantaa Subarun kestävyyttä ja vähentää painoa. Etuosan erittäin jäykkä kehtorakenne, jossa moottori ja jousitus on tehokkaasti eristetty ohjaamosta, takaa pehmeämmän ja hiljaisemman ajon. Tuloksena on ominaisuuksia, jotka tekevät ajamisesta nautinnon.

Voimaa molemmille akseleille

Subarun nelivedossa voimaa jaetaan molemmille akseleille koko ajan. Jatkuvan symmetrisen nelivedon voimanjakosuhde manuaalivaihteisissa malleissa etu- ja taka-akselilla on tasan 50/50. Portaattoman Lineartronic-automaattivaihteiston yhteydessä voimanjako on perustilassa 60 eteen ja 40 taakse. Ajotilanteen perusteella se muuttuu portaattomasti kohti 50:50-tilannetta.

Subaru WRX STI:ssä on säädettävä keskitasauspyörästön voimanjako, jonka perusasetuksessa voimaa jaetaan eteen ja taakse suhteessa 41:59. Auto-tilassa jako säätyy ajontilanteesta riippuen kohti 50/50-tilannetta. Manuaali-tilassa kuljettaja voi lukita voimanjaon 6-portaisesti edellä mainitulla välillä 41:59–50:50. Lisäksi voimanvälitystä tien pintaa tehostavat Helical- (etuakselilla) ja Torsen-tasauspyörästöt (taka-akselilla).

AWD