location car search folder print add-compare-btn icon-blank-sheet icon-sheet icon-compare icon-columns icon-wheel icon-wheel two icon-shield icon-insurance icon-service icon-funding

uutiset

 

Japanin suurin kone- ja tekniikaninsinöörien liitto JSME (Japan Society of Mechanical Engineers) on nimennyt vuonna 1958 esitellyn Subaru 360 -henkilöauton insinööritaidon perintöesineeksi Japanissa. Subaru vastaanotti Hall of Fame -nimityksen Tokion yliopiston Ichijo-salissa. JSME on jakanut vastaavia tunnustuksia vuodesta 2007.

Vuonna 1958 lanseerattu takavetoinen Subaru 360 malli K111 oli Subarun esikoismalli ja ensimmäinen sarjavalmisteinen henkilöautomalli. Subaru 360 oli kompaktin kokoinen ja voimalinjaltaan sekä jousitukseltaan edistyksellinen auto, josta oli poikkeuksellisen hyvä näkyvyys liikenneympäristöön. Auto oli varustettu kolmivaihteisella vaihteistolla ja kaksisylinterisellä kaksitahtimoottorilla.

Autoon oli ladattu uutta tekniikkaa, jota monet kilpailijat ottivat käyttöön vasta pari vuosikymmentä myöhemmin. 360:ssa oli jo tuolloin itsekantava teräskori, kaikkien pyörien erillisjousitus ja hammastanko-ohjaus. Auto oli myös varustettu tehokkailla ajovaloilla ja kaksitoimisilla tuulilasinpyyhkimillä, jotka paransivat ajoturvallisuutta pimeällä ja huonoissa ajo-olosuhteissa.

Malli sai myöhemmin tehokkaamman moottorin. Siitä tehtiin myös paljon erilaisia versioita, kuten esimerkiksi Japanin ahtaille kaduille jakeluautoksi tarkoitettu pakettiauto, joka oli maailman ensimmäinen ”mini-van”.

Subaru 360 oli Aasian vastaus Volkswagen Kuplalle. Autosta tuli nopeasti valtava menestys ja japanilaisten oma kansanauto. Subaru 360:n valmistus loppui vasta vuonna 1970, jolloin sen kokonaisvalmistus oli ylittänyt miljoonan auton rajan. Subaru 360 nauttii nykyään keräilijöiden kulttisuosiota Japanin lisäksi erityisesti Yhdysvalloissa, jossa auto oli myös myynnissä.

Vuonna 1897 perustettu JSME on Japanin suurin insinööriliitto.

360