location car search folder print add-compare-btn icon-blank-sheet icon-sheet icon-compare icon-columns icon-wheel icon-wheel two icon-shield icon-insurance icon-service icon-funding

uutiset

 

Subaru esitteli yhtiön ensimmäisen boxermoottorilla varustetun Subaru 1000 - automallin toukokuun 14. päivä 1966. 50-vuotta myöhemmin boxermoottori on vauhdittanut jo yli 16 miljoonaa Subaru-henkilöautoa ympäri maailmaa.

Matalarakenteinen boxermoottori on merkittävä osa Subarun symmetristä nelivetoa, joka takaa hyvän ohjattavuuden, tehokkaan voimansiirron ja erinomaisen tasapainon. Moottori on asennettu moottoritilaan alas, joten auton painopiste on normaalia matalammalla. Tämä parantaa Subarun vakautta ja hallittavuutta, eivätkä sivuttaisliikkeet vaikuta Subaruun samalla tavalla kuin muilla moottoriratkaisuilla varustettuihin autoihin.

Boxermoottori tuottaa kaikilla käyntinopeusalueilla sulavasti välitöntä voimaa. Sylinterit ovat vaakatasossa kampiakselin molemmin puolin. Männät liikkuvat toisiinsa nähden vastakkaisiin suuntiin täydellisessä tasapainossa, koska jokaisen männän liikettä tasapainottaa vastakkaisen puolen mäntä. Toiminto vähentää moottorin värinöitä ja lisää matkustamismukavuutta.

Boxermoottorin matala rakenne on luonnostaan jäykkä ja itseään tasapainottava. Rakenne synnyttää vähemmän värinöitä, kuin mitä esiintyy V- ja rivimoottoreissa, mikä parantaa moottorin kestävyyttä ja luotettavuutta.

boxer

Subarun nykyinen kolmannen sukupolven nelisylinterinen, kahdella yläpuolisella nokka-akselilla varustettu boxermoottori on edeltäjiensä tavoin kevyt ja kompakti. Moottori yhdistää suuremman väännön, pienemmän polttoaineenkulutuksen sekä ajon helppouden. Moottorin sylinterin halkaisijaa on pienennetty ja iskunpituutta kasvatettu, mikä lisää etenkin keskialueen vääntöä. Aktiivinen venttiilien ohjausjärjestelmä AVCS (Active Valve Control System) kontrolloi entistä tarkemmin imu- ja pakoventtiilien toimintaa.

Paremman polttoainetalouden saavuttamiseksi boxermoottorin liikkuvat osat, kuten männät ja kiertokanget, on valmistettu aiempaa kevyemmästä materiaalista. Öljypumppu synnyttää 30 prosenttia vähemmän kitkaa, ja lisäksi moottorin jäähdytys on optimoitu uudelleen. Toimenpiteiden ansiosta CO2-päästöt vähenivät ja moottorin polttoainetalous parani kymmenen prosenttia.

Kun käynnistät ensimmäisen kerran boxermoottorin, tunnet heti, että käytössäsi on tasapainoinen ja värinätön voimanlähde. Subarun boxermoottori tuo ajoon vakautta, jollaista ei muista autoista löydy.

boxer