location car search folder print add-compare-btn icon-blank-sheet icon-sheet icon-compare icon-columns icon-wheel icon-wheel two icon-shield icon-insurance icon-service icon-funding

uutiset

 

Subaru tuo maaliskuussa Suomeen pitkään odotetun uutuuden: jatkuvalla nelivedolla varustetun Subaru Forester dieselautomaatin.

Subaru Foresterin ensimmäinen sukupolvi esiteltiin vuonna 1997 ja viimeisin neljännen sukupolven Forester tammikuussa 2013. Vuosimallin 2015 Forester päivitettiin ohjaamon osalta ja sen voimalinjaan on saatavana pitkään odotettu turbodieselmoottorin ja portaattoman Lineartronic-automaattivaihteiston yhdistelmä.

Uudistuneen ohjaamon viihtyvyyttä on parannettu uudella urheilullisen ilmeen omaavalla mittaristolla, ohjauspyörällä käyttökytkimineen, uusilla laadukkailla materiaaleilla sekä ergonomisella suunnittelulla.

Keskikonsolin 7-tuuman kokoinen audiolaitteisto on kokonaan uusi ja se on vakiona jokaisessa automallissa. Näytön keskiosassa on saman aikaisesti valittavissa muun muassa puhelin-, eri applikaatioiden, auton ja soittimen tietoja. Lisäksi XE-mallissa laitteiston vakiovarustukseen kuuluu navigointi. Myös näytön grafiikkaa on parannettu.

 

Boxerturbodieselin ja automaatin yhdistelmä

 

Subaru 2.0-litraisen boxermoottorin tukeva rakenne, tasainen ja hiljainen käynti tekevät siitä oikean ratkaisun maailman ensimmäiseen henkilöautossa käytettävään boxerdieselmoottoriin. Korkealla paineella tapahtuva yhteispaineruiskutus, entistä parempi katalysaattori, suljettu hiukkassuodatin (DPF), säädettävä ahdin ja sähköinen ohjaustehostin vähentävät yhdessä merkittävästi polttoaineen kulutusta ja CO2-päästöjä. Keraamiset hehkutulpat nopeuttavat kylmäkäynnistyksiä.

Moottorin (Euro 6) suurin teho 108 kW (148 hv) saavutetaan 3 600 r/min käyntikierroksella. Suurin vääntömomentti 350 Nm on käytössä laajalla 1.600 - 2 400 r/min alueella. Moottorin äänieritykseen on kiinnitetty erityistä huomiota. Sen yhdistetty polttoaineenkulutus on 5,7 l/100 km ja CO2-päästöt 158 g/km.

Uudistettu portaaton Lineartronic-vaihteisto nostaa boxerturbodieselmoottorin ja symmetrisen AWD-nelivetojärjestelmän kokonaan uudelle tehokkuustasolle. Portaaton vaihteisto pitää moottorin toiminnan koko ajan ihanteellisella tehoalueella. Dieselmoottorin yhteydessä ketjukäyttöistä Lineartronic-vaihteistoa on vahvistettu, siinä on uusi momentinmuunnin ja ohjausjärjestelmä. Näin vääntävä moottori toimii tasaisemmin ja samalla sen aiheuttamat mekaaniset äänet vähenevät. Mukautuva järjestelmä vaihtaa automaattisesti sopivimmalle välityssuhteelle portaattomasti, joka sopii kulloiseenkin ajotapaan ja vallitseviin tieolosuhteisiin, mikä maksimoi ajettavuutta ja suorituskykyä.

Lineartronic ja Active Torque Split AWD –voimanjakojärjestelmä

 

Uusien Forester-mallien Lineartronic-vaihteistossa käytetään ketjua hihnan sijasta, joten vaihteisto reagoi välittömästi ja jouhevasti kaasupolkimen painamiseen. Vaihteisto on pituussuunnassa yhdistetty aktiivisesti voimaa jakavaan AWD-nelivetojärjestelmään, joka reagoi erilaisiin pito-olosuhteisiin, voimansiirron muutoksiin ja kuljettajan tekemiin ratkaisuihin, säätelemällä aktiivisesti vetoa etu- ja takapyörien välillä oikeassa suhteessa.

Foresterin innovatiiviseen ja tehokkaaseen Lineartronic-vaihteistoon tuo urheilullisuutta ohjauspyörässä sijaitsevat vaihteenvalitsimet, joilla voi manuaalisesti vaihtaa vaihteita erittäin nopeasti. Diesel-mallissa tarjolla on peräti seitsemän vaihdetta, jotka kattavat entistä suuremman välitysalueen ja lisäävät ajomukavuutta.

Viimeisimmän neljännen sukupolven Foresterin suorituskyky perustuu 40 vuoden kokemuksella kehitettyyn jatkuvatoimiseen symmetriseen AWD-nelivetoon, jonka toimintaa kontrolloidaan uuden elektronisen yksikön avulla sekä matalalle rakennettuun painopisteeseen, joka takaa vakaat ajo-ominaisuudet sekä maksimaalisen pidon kaikissa ajo-olosuhteissa.

Foresterissa on maastoajoon kehitetty X-Mode -järjestelmä, joka helpottaa ajamista haastavissa ajo-olosuhteissa. X-Mode-järjestelmä on kytketty kontrolloimaan muun muassa jyrkissä mäissä kuljettajan kaasu- ja jarrupolkimien sekä vaihteiston käyttöä, ja avustamaan tarvittaessa. X-Mode -järjestelmään kuuluu myös alamäkihidastin.

Forester on erittäin suosittu vetoauto, jonka vetokyky on kiistaton. Uuden dieselautomaattimallin suurin sallittu jarrullisen perävaunun paino on 2 000 kg.

 

Viiden tähden Forester 

 

Subaru Forester on menestynyt edeltäjiensä lailla erinomaisesti puolueettomissa Euro NCAP – ja IIHS:n kolaritesteissä Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Forester menestyi Euro NCAP –testin kaikissa kategorioissa ja sai täydet viisi tähteä. Subaru on muun muassa kehittänyt edelleen ainutlaatuista turvakehikkoaan, joka suojaa ja samalla myötäilee iskua lieventäen törmäysvoimia. Lisäksi Foresterin etupuskuri sai testissä korkeimmat pisteet jalankulkijan jalkojen suojaamisesta.

 

Yhdysvaltalaisen tieturvallisuusinstituutti IIHS:n (Insurance Institute for Highway Safety) testissä Foresterille myönnettiin kolariturvallisuudesta paras mahdollinen TSP+–arvosana (Top Safety Pick+). Turvavarusteista kiitosta saivat muun muassa matkustajan puoleiset turvatyynyt, jotka kytkeytyvät päälle ainoastaan silloin, kun istuimella on matkustaja. Tämä Subarun kehittämä järjestelmä on palkittu jo aiemmin XV:n yhteydessä.

Uuden Subaru Forester dieselautomaattimalliston autoverolliset kokonaishinnat alkavat X-varustetason 39 874,37 eurosta. Uutuus saapuu Suomeen maaliskuussa.