location car search folder print add-compare-btn icon-blank-sheet icon-sheet icon-compare icon-columns icon-wheel icon-wheel two icon-shield

uutiset

 

Subarun moottoriurheiluosasto STI (Subaru Tecnica International) on tänään paljastanut Tokiossa nelivetoiseen Subaru WRX STI –urheiluautoon perustuvan S207 –erikoismallin. Subarun suorituskykyisin katuauto tulee myyntiin Japanissa ja sitä myydään vain 400 kappaleen rajoitettu erä.

Subaru STI:n Tokiossa esittelemä S207-erikoismalli perustuu viime vuoden joulukuussa esiteltyyn seitsemännen sukupolven WRX STI-malliin. Erikoismallia on edelleen kehitetty muun muassa moottorin, jousituksen ja sisustuksen osalta, ja sen ajo-ominaisuudet ovat hiottu huippuunsa Suzukan ja Nürburgringin moottoriradoilla Japanissa ja Saksassa.

Subaru S207 on kevyempi, tehokkaampi ja siten myös suorituskykyisempi kuin WRX STI. S207:n uudesta 2.0-litran boxerturbomoottorista on otettu 28 hevosvoimaa (328 hv) enemmän tehoa ja 24 Nm (431 Nm) enemmän vääntöä kuin WRX STI:n vastaavasta 2.5-litran turboboxermoottorista.

Subaru S207:n ajo-ominaisuuksia on parannettu muun muassa nopeuttamalla ohjauksen välityssuhdetta (11:1) ja kasvattamalla raideleveyksiä edessä ja takana viidellä millillä. S207 on myös 70 kg WRX STI:tä kevyempi.

S207:n erinomaisen käsiteltävyyden ja vakauden kaikissa ajotilanteissa takaa Subarun DCCD-järjestelmä (Drivers Control Center Differential), joka yhdistää mekaanisen keskitasauspyörästön ja elektromagneettisesti kontrolloidun monilevylukon (LSD) keskitasauspyörästöön, joka jakaa voimaa auton etu- ja taka-akselien välillä. Symmetrisen AWD-nelivedon keskustasauspyörästön voimanjako on säädettävissä. Kuljettajalla on valittavana kolme esivalittua ohjelmaa sekä manuaaliohjelma omien ajotarpeiden mukaan. Perustilassa voimanjako on suhteessa 41 % eteen ja 59 % taakse.

Lisäksi Subarun kehittämä Multi-Mode VDC (Vehicle Dynamics Control) -järjestelmä auttaa kuljettajaa säilyttämään auton hallittavuuden kaikissa ajotilanteissa kontrolloimalla tarvittaessa moottoritehoa sekä jarruvoimaa jokaisella neljällä pyörällä. VDC on yhtä aikaa ajonvakautus-, sutimisenesto- ja luistonestojärjestelmä.

Subaru S207 on varustettu VDC-ajonhallintajärjestelmällä (Vehicle Dynamics Control) ja tehokkailla Brembo-jarruilla, joissa on Super Sport -ABS-järjestelmä ja elektroninen jarruvoiman jako.

Isot etu- ja takaspoilerit korostavat S207:n urheilullista ilmettä. Ohjaamoon on asennettu urheilulliseen ajoon suunnitellut Recaron valmistamat erikoiskuppi-istuimet. Sporttinen mittaristo on räätälöity auton tyyliin sopivaksi. Kahteen sataan autoon on lisäksi saatavana hiilikuidusta valmistettu takaspoileri ja Nürburgringin 24-tunnin ajon luokkavoittoa kunnioittava koristekuvio.

S207 tulee myyntiin kolmella värivaihtoehdolla: WR:n helmiäissinisenä, helmiäisvalkoisena tai silica-mustana. Sadan kappaleen erikoiserä myydään Subarun Nürburgringin 24-tunnin ajon luokkavoiton kunniaksi auringonnousun keltaisena.

Subaru S207:n myynti käynnistyy Japanissa välittömästi ja se päättyy maaliskuun 6. päivä 2016.

Subaru S207 tekniikkaa

Moottori: Nelisylinterinen 2.0-litran boxerturbomoottori, polttoaineen monipisteruiskutus, DOCH, 16-venttiiliä, korkeapaineturboahdin ja muuttuva venttiilienohjausjärjestelmä AVCS.

Suurin teho: 241 kW/328 hv/7 200 r/min.

Suurin vääntö: 431 Nm/3 200 – 4 800 r/min.

Mitat: Pituus 4635 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1470 mm. Raideleveydet edessä 1535 mm, takana 1550 mm. Maavara 135 mm.

Omapaino: 1510 kg.

Renkaat: 255/35 R19

S207

S207-2