location car search folder print add-compare-btn icon-blank-sheet icon-sheet icon-compare icon-columns icon-wheel icon-wheel two icon-shield icon-insurance icon-service icon-funding

uutiset

 

Uudistunut viidennen sukupolven Subaru Outback paljastettiin pääsiäisenä New Yorkin autonäyttelyssä Yhdysvalloissa. Euroopassa uutuus esitellään vuoden 2015 puolella.

Vuonna 1995 ensiesitelty Subaru Outback saavutti viidennen sukupolven. Subaru Legacyn nelivetoinen sisarauto uudistui päältä ja sisältä. Suurimmat muutokset kohdistettiin neljälle eri osa-alueelle: ulko- ja sisätilojen muotoiluun, ajettavuuteen,  turvallisuuteen ja ympäristöystävällisyyteen. Vain farmariautomallina toimitettava Outback edustaa Subarun näkemystä kehittää ja valmistaa aktiivisen elämäntavan omaaville asiakkailleen nelivetoisia monitoimiautoja.

 

Subaru Outbackin ulkomuodot noudattelevat samoja suunnitteluperiaatteita kuin tammikuussa Chicagon autonäyttelyssä esitellyssä Legacy-mallissa jo nähtiin. Outbackin keulaa koristaa kuusikulmainen jäähdyttimensäleikkö ja ajovalojen reunoja kiertää C-kuvion muodostavat pysäköintivalot. Uudelleen muotoillut lokasuojien levikkeet sekä vahvat kattokiskot kruunaavat kokonaisuuden. Auton takaosaa koristaa led-valotekniikalla toteutetut uudelleen muotoillut takavalot. Uusi Outback on myös edellistä mallia kevyempi. Autossa on käytetty enemmän kevyitä materiaaleja, kuten esimerkiksi konepeitossa, joka on täysalumiininen.

 

Uudistunut Outback on edeltäjään nähden 27 milliä pidempi, 20 milliä leveämpi ja 75 milliä korkeampi. Auton akseliväli on sama 2745 mm. Parempien maasto-ominaisuuksien saavuttamiseksi Outbackin rengaskokoa on kasvatettu, sen alusta on suojattu useasta eri kohdasta ja portaattomalla Lineartronic-vaihteistolla varustetun mallin vakiovarusteeksi on liitetty Subaru Foresterista tuttu X-Mode -järjestelmä, joka helpottaa Outbackin ajamista hankalissa maastoajo-olosuhteissa. X-Mode-järjestelmä on kytketty kontrolloimaan muun muassa jyrkissä mäissä kuljettajan kaasu- ja jarrupolkimien sekä vaihteiston käyttöä, ja avustamaan tarvittaessa. X-Mode -järjestelmään kuuluu myös alamäkihidastin.

 

Subaru Outbackin ohjaamon ergonomiaa sekä materiaalien laatua on yhä parannettu. Mittariston design on uusittu, kuten myös ohjauspyörä sekä keskikonsolin keskelle asennettu uusi kosketustoiminen monitoiminäyttö.

 

Outbackin A-pilaria on siirretty eteenpäin, jotta matkustamoon on rakennettu lisää tilaa. Suuremman matkustamon ja ovien kapeamman rakenteen avulla myös jalka- ja olkapäätilaa on enemmän. Tausta- ja sivupeilien uusien muotojen ansiosta kuljettajan paikalta on yhä parempi näkyvyys liikenneympäristöön. Autossa on myös uuden sukupolven turvatyynyjärjestelmä.

 

Subaru Outbackin koria, ohjausta, jousitusta, jarruja sekä myös kaikkia muita komponentteja on hienosäädetty paremman ajo- ja matkustusmukavuuden aikaansaattamiseksi. Esimerkiksi ohjauksen tarkkuutta on tehostettu muuttamalla sen välityssuhdetta, uudenlaiset iskunvaimentajat ovat parantaneet ajomukavuutta ja –vakautta. Korin vääntöjäykkyyttä on lisätty ja sen uuden korimuodon avulla aerodynaamista pitoa on pystytty lisäämään ja polttoainetalouteen vaikuttavaa korin ilmanvastusta on pystytty parantamaan 10,6 prosentilla.

 

Subarun boxer- eli vastaiskumoottorit, symmetrinen jatkuva AWD-neliveto, uusi ketjukäyttöinen Lineartronic -portaaton CVT-vaihteisto sekä hienostunut alustarakenne nostavat ajo-ominaisuudet edeltäjäversiotakin korkeammalle tasolle. Subaru Outbackin Euroopan tuontiohjelmaan kuuluvat moottorit selviävät myöhemmässä vaihteessa.