location car search folder print add-compare-btn icon-blank-sheet icon-sheet icon-compare icon-columns icon-wheel icon-chield

uutiset

 

Uusi neljännen sukupolven Subaru WRX STI on ensiesittelyssä viikonloppuna Subaru-jälleenmyyjillä kautta maan. Jatkuvatoimisella nelivedolla varustettu Subaru WRX STI täyttää kaikki urheilullisen ajon vaatimukset.

 

Vuonna 1992 markkinoille saapunut nelivetoinen Subaru WRX STI loi urheiluautoluokan, joka nousi nopeasti suuren kiinnostuksen kohteeksi ympäri maailmaa. Subaru on kehittänyt määrätietoisesti nelivetoista WRX STI -mallisarjaa suunnittelufilosofialla, jolla on haettu huippusuorituskykyä ja ajoturvallisuutta kaikissa ajo-olosuhteissa.

Uudistuneen WRX STI:n keulaa koristaa tuttu kuusikulmainen jäähdyttimensäleikkö. Ensimmäistä kertaa Subarussa on led-tekniikalla toteutetut etu-, taka- ja jarruvalot. Ajovalojen reunoja kiertävä C-kuvio muodostaa pysäköintivalon. Konepellin keskellä on Subaru WRX STI:n tavaramerkiksi muodostunut moottorin välijäähdyttimen ilmanottoaukko.

WRX STI:n mitat ovat muuttuneet hieman. Pituutta on tullut lisää 15 mm (nyt 4 595 mm) ja korkeutta 5 mm (1 475 mm). Auton leveys (1 795 mm) on entisellään. Akseliväli kasvoi malliuudistuksessa 25 mm (2 650 mm).

Korin A-pilaria on siirretty 200 millimetriä eteenpäin, jolloin ohjaamoon on saatu muun muassa lisää jalkatilaa. Leveyttä ohjaamossa on 15 mm aiempaa enemmän. Korin C-pilaria on taivutettu hieman alaspäin, jolloin auton sivulinja laskee loivemmin kohti auton takaosaa.

Perän muotoja hallitsee 8 mm korkeampi takaspoileri, ilmanohjaimet sekä neljä pakoputken kromattua ulostuloa. Etupuskuri, etulokasuojat ja takaspoileri lisäävät pitoa suurissa nopeuksissa. Lisäksi WRX STI on varustettu alahelmalla ja takadiffuusorilla, jotka parantavat ilman virtausta auton ali. Näin kuljettajan käytössä on aitoja kilpa-auton ominaisuuksia.

 

Tarkoituksenmukaiset sisätilat

 

WRX STI:n urheilullisuus jatkuu sisätiloissa. Tarkasti mietityt yksityiskohdat muun muassa mittaristossa helpottavat ja selkeyttävät ajotilanteita, jolloin kuljettaja voi keskittyä ajamiseen.

Tukevat urheiluistuimet laajoine säätöineen sekä halkaisijaltaan aiempaa pienempi, D-muodon saanut uusi ohjauspyörä kruunaa ajonautinnon. Sisätiloissa kaikki ratkaisut huokuvat urheilullisuutta ja laatua.

Muista urheilullisista autoista poiketen Subaru WRX STI:ssä on neliovisuuden ansiosta kiitettävästi tilaa sekä takaistuimella että tavaratilassa. Tavaratilaa on kasvanut 420:stä 460 litraan. Tavaratilan kasvattamiseksi takaistuimen selkänoja on kaadettavissa kahdessa erisuuressa osassa (40/60).

 

Hallittua voimaa

 

Jatkuvatoimisella nelivedolla varustetun Subaru WRX STI:n suorituskyvystä vastaa turboahdettu 2,5 litran nelisylinterinen boxermoottori, jonka huipputeho on 300 hevosvoimaa ja maksimivääntö 407 Nm. Auton huippunopeus on 255 km/h ja kiihtyvyys 0–100 km/h 5,2 sekuntia.

Subarun Dual Active Valve Control System (Dual AVCS) ansiosta moottori tarjoaa enemmän vääntöä ja helppoa ajettavuutta käyntinopeusalueen ala- ja keskivaiheella, tuo huippukierroksilla enemmän voimaa ja pienentää samalla polttoaineenkulutusta. Moottori vetää herkästi ja tarjoaa tasaisesti voimaa aina niin sanotulle punaiselle kierroslukualueelle saakka, joka tulee vastaan käyntinopeuden 6 700 r/min kohdalla.

Dual AVCS pienentää päästöjä yhdessä moottorin ohjainyksikön kanssa, joka on optimoitu tuottamaan mahdollisimman vähän hiilidioksidipäästöjä. WRX STI:n tehopakkaus alittaa siten tiukan Euro 6 -päästövaatimustason.

WRX STI:n nelivetoinen voimalinja on varustettu kuusivaihteisella käsivalintaisella vaihteistolla, jonka liikeradat ovat kilpa-automaisen lyhyet ja täsmälliset. Subarun kehittämä SI-DRIVE-toiminto (Subaru Intelligent Drive) mahdollistaa kolmen kulloiseenkin ajotilanteeseen parhaiten sopivan moottoriohjelman valinnan. Vaihtoehdot ovat Intelligent, Sport ja Sport Sharp.

WRX STI:n ajo-ominaisuuksia on parannettu muun muassa nopeuttamalla ohjauksen välityssuhdetta, vahvistamalla vaihdelaatikon ja etutukivarsien kiinnikkeitä, kasvattamalla jousituksen liikerataa 22 prosentilla sekä hienosäätämällä jousitusgeometriaa. Myös korin vääntöjäykkyyttä on kasvatettu 40 prosentilla ja taipuisuutta lisätty 30 prosentilla.

Subaru WRX STI on varustettu päivitetyllä VDC-ajonhallintajärjestelmällä (Vehicle Dynamics Control) ja tehokkailla Brembo-jarruilla, joissa on Super Sport -ABS-järjestelmä ja elektroninen jarruvoiman jako. Nämä yhdessä uuden nopean ohjauksen kanssa mahdollistavat auton helpon hallinnan ääritilanteissa.

 

Huipputekniikka kuljettajan tukena

 

Subaru WRX STI:n tunnuslause kuuluu: aitoa voimaa hallinnassasi (Pure Power in Your Control).

Varmistaakseen erinomaisen käsiteltävyyden ja vakauden kaikissa ajotilanteissa Subaru kehitti WRX STI:hin DCCD-järjestelmän (Drivers Control Center Differential). DCCD yhdistää mekaanisen keskitasauspyörästön ja elektromagneettisesti kontrolloidun monilevylukon (LSD) keskitasauspyörästöön, joka jakaa voimaa auton etu- ja taka-akselien välillä.

Symmetrisen AWD-nelivedon keskustasauspyörästön voimanjako on lisäksi säädettävissä. Kuljettajalla on valittavana kolme esivalittua ohjelmaa sekä manuaaliohjelma omien ajotarpeiden mukaan. Perustilassa voimanjako on suhteessa 41 % eteen ja 59 % taakse.

Lisäksi Subarun kehittämä Multi-Mode VDC (Vehicle Dynamics Control) -järjestelmä auttaa kuljettajaa säilyttämään WRX STI:n hallittavuuden kaikissa ajotilanteissa kontrolloimalla tarvittaessa moottoritehoa sekä jarruvoimaa jokaisella neljällä pyörällä. VDC on yhtä aikaa ajonvakautus-, sutimisenesto- ja luistonestojärjestelmä.

Ajamisen iloa 

 

Subaru WRX STI tuli myyntiin kahdella varustetasolla. Ilman lisäliitteitä olevan STI:n ulkoinen tunnusmerkki on iso takaspoileri. Hiukan paremmin varustellussa GT:ssä ei ole spoileria, mutta GT:ssä on muun muassa matkustusmukavuutta lisäävät kattoluukku, avaimeton käynnistys sekä navigointi- ja peruutuskameratoiminnoilla varustettu Harman Kardon -mediajärjestelmä.

Uusien Subaru WRX STI ja WRX STI GT –mallien autoverolliset hinnat laskivat edelliseen malliin nähden 5 600 eurolla. Uudet hinnat ovat 64 967,64 euroa (STI) ja 69 978,80 euroa (GT).

 

TEKNIIKKAA – Subaru WRX STI

Kori: neliovinen sedan, teräskori

Moottori: bensiinikäyttöinen 4-sylinterinen DOHC-boxermoottori, 16 venttiiliä, turbo, polttoaineen monipisteruiskutus; turbon maksimipaine 101,3 kPa

Iskutilavuus: 2 457 cm3

Sylinterin halkaisija x iskun pituus: 99,5 x 79,0 mm

Puristussuhde: 8,2:1

Suurin teho: 221 kW (300 hv)/6 000 r/min

Suurin vääntö: 407 Nm/4 000 r/min

Kiihtyvyys 0–100 km/h: 5,2 s

Huippunopeus: 255 km/h

Pituus/leveys/korkeus: 4 595/1 795/1 475 mm

Raideleveydet edessä/takana: 1 530/1 540 mm

Akseliväli: 2 650 mm

Omamassa: 1 575 kg

Yhdistetty EU-kulutus: 10,4 l/100 km

CO2-päästöt: 242 g/km

Polttoainetankki: 60 l

Tavaratila: 460 l

Vaihteisto: 6-vaihteinen manuaali

Voimansiirto: jatkuvatoiminen neliveto, elektroninen keskitasauspyörästö, voimanjako 50/50 (eteen/taakse), kuiva yksilevykytkin

Jousitus: edessä MacPherson-joustintuet, takana monivarsituenta

Ohjaus: hydraulinen hammastanko-ohjaus

Jarrut: edessä Brembon jäähdytetyt levyjarrut, 4-mäntäinen jarrusylinteri; takana Brembon jäähdytetyt levyjarrut, 2-mäntäinen jarrusylinteri; Super Sport ABS, elektroninen jarruvoiman jako

Renkaat: 245/40 R 18

Hinnat alkaen: 64 967,64 euroa (STI) ja 69 978,80 euroa (GT)