location car search folder print add-compare-btn icon-blank-sheet icon-sheet icon-compare icon-columns icon-wheel icon-wheel two icon-shield icon-insurance icon-service icon-funding

uutiset

 

Uusi Subaru WRX STI esiteltiin Detroitissa

Subaru on esitellyt täysin uuden WRX STI:n Detroitin autonäyttelyssä Yhdysvalloissa. Toukokuussa Suomeen saapuva uutuus nostaa nelivetoisen urheiluauton ajo-ominaisuudet uudelle tasolle.

 

Subarun suorituskykyisimmän automallin WRX STI:n uusin painos on esitelty Detroitin autonäyttelyssä Yhdysvalloissa ja odotettu uutuus saapuu toukokuussa Suomeen. Urheiluautojen ikonien joukkoon luettavan WRX STI:n suorituskyvystä vastaa turboahdettu 2,5-litran nelisylinterinen boxermoottori, joka tarjoaa 300 hevosvoiman huipputehon sekä 407 Nm maksimiväännön. Moottori täyttää tiukat Euro6-päästövaatimukset.

 

Jatkuvatoimisella nelivedolla varustetun WRX STI:n voimansiirrossa on 6-vaihteinen käsivalintainen vaihteisto.

 

Uusi Subaru WRX STI on varustettu SI-Drive –moottorinohjaus- sekä DCCD (Drivers Control Centre Differential) –järjestelmillä. SI-Drive antaa kuljettajalle mahdollisuuden valita kulloiseenkin ajotilanteeseen parhaiten sopivan moottoriohjelman. Vaihtoehtoja on kolme; Intelligent, Sport ja Sport Sharp.  

 

Tehokkaan auton käsiteltävyyttä parantava DCCD yhdistää mekaanisen keskustasauspyörästön elektromagneettisesti kontrolloituun LSD (Limited Slip Differential) keskitasauspyörästöön, joka jakaa voimaa auton etu- ja taka-akselien välillä. Järjestelmä varmistaa erinomaisen vakauden kaikissa ajotilanteissa. Kuljettajalla on valittavana keskustasauspyörästöön kolme esivalittua ohjelmaa sekä manuaaliohjelma omien ajotarpeiden mukaan.

 

Edelliseen malliin verrattuna WRX STI:n akseliväli on kasvanut 25 mm (2650 mm) ja auton A-pilari on nyt 200 mm edempänä. Muutokset näkyvät matkustamossa väljempinä tiloina.

 

Subarun suunnittelufilosofiassa suorituskyky ei ole ainoastaan hevosvoimia ja huippunopeuksia. Suorituskykyyn kuuluu oleellisena osana auton ajettavuus ja hallittavuus. Uuden Subaru WRX STI:n ajo-ominaisuuksia on hiottu muun muassa Nürburgringin legendaarisella Nordschleifen moottoriradalla Saksassa, jolla rallin nelinkertainen maailmanmestari Tommi Mäkinen kellotti vuonna 2010 WRX STI:llä neliovisten tuotantoautojen uuden rataennätyksen 7 minuuttia 55 sekuntia.

 

 

Uuden WRX STI:n jousitusgeometriaa on hiottu yhä paremmaksi. Subarun kehittämä VDC (Vehicle Dynamics Control) järjestelmä auttaa kuljettajaa säilyttämään autonsa hallittavuuden kaikissa ajotilanteissa, kontrolloimalla tarvittaessa moottoritehoa sekä jarruvoimaa jokaisella neljällä pyörällä. VDC on yhtä aikaa ajonvakautus-, sutimisenesto- sekä luistonestojärjestelmä. Jotta kuljettajalta ei kokonaan viedä ajamisen iloa, hänellä on valittavana kolme eri ohjelmaa: Normal Mode, Traction Mode ja Off Mode.

 

Uusi Subaru WRX STI saapuu Suomeen toukokuussa.